نقاط دیدنی در عشق آباد «
نوشته شده توسط : بهروز یوسفی

 

ترکمنستان دارای آثار تاریخی بسیاریاست. جاده ابریشم که در گذشته دور، نقشیبسیار مهم در برقراری ارتباطات بازرگانیشرق و غرب داشته، در قسمتی از مسیرطولانی خود از آسیای مرکزی و بالطبع از ترکمنستانگذشته و به بنادر شرقی دریایمدیترانه منتهی می شده است. هم اکنونخرابه ها و آثار برجای مانده از دوره فعالیتاین جاده گویای اهمیت آن در حیاتاقتصادی و فرهنگی مردم آن دوران است.
 
آنو یکی از شهرهای قرون وسطاییاست که در 12 کیلومتری جنوب شرقیعشق آباد پایتختترکمنستان قرار دارد . وسعت این شهر تقریبا70 هکتار است. دراین شهر روزگاری مسجدی قرون وسطایی بهنام «مسجد سیدجمال الدین» وجود داشتهاست. بقایای مسجد مذکور در جریانزمین لرزه سال 1948 عشق آباد کاملاً از بینرفته است.
 
قلعه «نسا» نیز قلعه ای قدیمی استکه در 15 کیلومتری غرب عشق آباد قرار داردو در هزاره سوم پیش از میلاد ساخته شدهاست. نسا، پایتخت دولت پارت ها بوده وقصرهای پادشاهی و معابد و گنجینهجواهرات پادشاهان پارت در این قلعه قرارداده شده است. در کاوش های باستان شناسیدر قلعه نسا معابد مدور و برجی شکل کشفشده است.
یکی دیگر از آثار باستانی زیبا و منحصربه فرد در 500 کیلومتری شهر عشق آبادآرامگاه «توره بگ خانم» است که به شکلدوازده ضلعی است که از سمت جنوب بهسردری بلند منتهی می شود.
 
طاق یادبود صلح و استقلال:این طاق در مزکر شهر قراردارد و بر بام آن مجسمه هایی از رئیس جمهورصفر نیازوف و بر پایه آن یادواره قربانیان زلزله مهیب عشق آباد واقع شده است . در جنوب آن کاخ ترکمنباشی و ساختمان مجلس واقع گردیده است .
 
فواره واقع شده در پارک استقلال که گفته می شود بزرگترین فواره جهان می باشد از دیدنی های این شهر کهن است .
احتمالاً رنگارنگ‌ترین دیدنی عشق آباد،بازار تولکوچکااست. بازار شلوغی که در روزهای پنج‌شنبه، شنبه و یک‌شنبه در شمال شهر برپامی‌شود و تاجران و مغازه‌داران سراسر کشور را به خود جلب می‌کند. تولکوچکاهمچنین بهترین محل برای خرید فرش است، اما برای چانه‌زنی آماده باشید واوراق مورد نیاز جهت صادرات فرش را نیز طلب کنید.
دیگر دیدنی‌های عشق آباد عبارتند ازموزه تاریخ ترکمن، شامل یافته‌های باستان‌شناسان از نزدیکی نیسا، وموزه هنرهای زیبا،شامل نقاشی و هنرهای دستی و همچنین گالری‌های زیبایی از فرش و جواهرات. فرش میراث کهن ترکمن‌ها و مایه مباهات آنها در میان هنرهاست،
 
 
 
 
 
موزه فرشرا از دست ندهید. در میان فرش‌های کهن و گرانبهای ترکمن موزه، بزرگترینفرش جهان با وسعت ۱۹۰ متر مربع نیز خودنمایی می‌کند. اگر مشتاق به تماشایبافته شدن فرش هستید، می‌توانید از یک کارخانه فرش‌بافی نیز دیدن کنید. حدود ۹ کارخانه فرش‌بافی در عشق آباد وجود دارند. شاید مایل باشیدمسابقاتی را نیز در استادیوم شاهد باشید، جایی که اسب‌های جادویی آخالتکه، نیاکان نژاد عربی، به رقابت می‌پردازند. شاید نیز مهمان مسابقاتشتردوانی شوید.

*دیگر جاذبه‌های عشق آباد را قایق‌رانی در کانال کاراکوم یا حمامدر کووآتا، دریاچه‌ای که از آب چشمه‌های زیرزمینی سولفور بوجود آمده تشکیلمی‌دهند.
*کاخ ترکمن باشی - موزه آق بوقدای -مرکز نمایشگاهی – مرکز تئاتر شهرو پارک های وسیع و سرسبز ازدیگر جاذبه های گردشگری عشق آباد اند.
 
گوگ تپه، کاخ جدید ریاست جمهوری وفرهنگسرای «روحیت»، کاخ عدالت (محلاستقرار وزارت دادگستری، دادستانی، دیوانعالی کشور)، کاخ وزارت دفاع و عمارت نوسازمجلس ترکمنستان نیز از دیدنی ها وساختمان های زیبای عشق آباد به شمارمی روند.
از دیگر مناظری که جلب توجه هرسیاح و گردشگری را به خود فرا می خواند،پوشش محلی زنان ترکمنی است. تلفیقی زیبااز تنوع رنگ ها، چشم هر بیننده ای را به خودجلب می کند.لباس زنان ترکمن سرشار از تنوع وزیبایی است و برای هر دوره سنی نوعیمتفاوت از پوشش را در فرهنگ خود دارد کهدستاورد دست های زنان و مردان ترکمنیاست.
در عشق آباد خانه هایی کهکارگاه شده اند و کارگاههای بزرگی که بهساختن مجسمه های عظیم چوبی، سفالی وگچی در حومه شهر کم نیست که در آننقاشان و هنرمندان به خلق آثار می پردازند. اوستاخانه در مرکز انجمن نقاشان ترکمنی،یکی از این مراکز است که از آن بازدید می شود.
 
 
 
 
 
 
 

 





:: بازدید از این مطلب : 724
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 اسفند 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست